Saturday 2 May 2015

Pentingnya Air Untuk Kesihatan

water-process-s450x219
Bagaimana Penghidratan Boleh Ubah Hidup Anda

Penurunan 5% air pada badan menyebabkan 25-30% tenaga akan hilang untuk kebanyakan orang.
Malah, dehidrasi ringan boleh menyebabkan metabolisme badan turun sebanyak 3% – dengan itu, penghidratan mampu untuk menolong anda menurunkan berat badan!
Penghidratan yang betul adalah sangat penting untuk setiap fungsi dalam badan manusia (jika cecair turun 15% boleh membawa maut) dan de-hidrasi adalah pada punca kepada banyak penyakit. Daripada dahaga kepada kemurungan dan dari kanser kepada obesiti serta menyebabkan keletihan sehingga membawa masalah pencernaan, masalah kulit dan sebagainya. Bukan bermaksud bahawa dehidrasi adalah satu-satunya sebab, penyakit yand disebut itu adalah disebabkan oleh kekerapan badan yang telah ter-nyah hidrat.

Kesan positif air.
Apabila badan mendapat air yang cukup, ia akan memberi kesan positif kepada kesihatan dan kehidupan anda. Ia akan membantu anda untuk mengurangkan berat badan, kerana air membersihkan toksin asid daripada sistem anda dan meningkatkan metabolisme anda.
Berikut adalah beberapa fakta untuk menunjukkan betapa pentingnya penghidratan kepada kita:
Satu kajian selama enam tahun yang telah disiarkan pada 1 Mei 2002 di dalam Amerika Jurnal epid emiology mendapati mereka yang minum kurang daripada 2 gelas sehari mempunyai 41% lebih risiko maut akibat serangan jantung berbanding mereka yang minum lebih daripada 5 gelas air sehari.
Minum 5 gelas air setiap hari mampu mengurangkan risiko kanser usus sebanyak 45%.
Minum 2 liter air sehari mengurangkan risiko kanser payudara sebanyak 79%.
Malah, salah satu kesan yang paling besar bagi mereka yang mengamalkan diet alkali adalah mereka dapat menghidratkan diri mereka dengan betul.
Ia sangat mudah, tetapi saya merasakan kita terlalu mengambil mudah pentingnya mengambil air yang cukup di dalam kehidupan seharian. Ini kerana minda kita sukar untuk merima bahawa dengan semudah minum air yang mencukupi setiap hari dapat memberi kesan baik kepada tubuh badan kita.
Saya rasa 99% daripada anda bersetuju bahawa dengan meminum air yang mencukupi setiap hari adalah sememangnya satu perkara yang baik. Terdapat tiga persoalan penting iaitu:
1. Berapa banyak air yang perlu di minum setiap hari?
2. Apakah Air yang terbaik untuk di minum
3. Bagaimana ia boleh di jadikan rutin seharian
Berapa banyak air yang perlu saya minum?
Ia sangat mudah. Jika anda tidak minum 10 hingga 12 300ml gelas air setiap hari, anda tidak minum air yang cukup. Anda perlu minum tidak kurang daripada 30ml air setiap 1kg berat badan anda.
Sebagai contoh, jika berat badan adalah 75kg.
75kg x 30ml = 2.25liter
Masa terbaik untuk minum air adalah apabila anda bangun pagi; Perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah memulakan hari anda dengan menghidratkan organ-organ anda dengan minum dua gelas 300ml air kangen. Pada jam 3:00 petang apabila anda mula berasa sedikit letih, minum segelas besar air Kangen untuk memberikan tenaga kepada badan.
Apa yang saya perlu minum?
Soalan ini adalah mudah untuk menjawab, mari kembali kepada sifat air Kangen, ianya tersusun seperti air yang datang secara semulajadi dari tanah, tidak di dalam botol plastik.

Kredit : kwputrajaya

view more www.kangenmaster.biz
Www.facebook.com/MasterKangenWater
‪#‎ilmuair‬ ‪#‎rahsiaAir‬ ‪#‎kangenMaster‬ ‪#‎kangenWater‬ ‪#‎AmranFans‬ 

No comments:

Post a Comment